دوشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۷
۱ نفر

به‌زودی شاهد رونمایی از یک مد حمل‌ونقلی جدید و نوین در شهر تهران خواهیم بود. مدت‌ها و شاید بهتر باشد بگوییم سال‌هاست صحبت از راه‌اندازی مد حمل‌ونقلی ال‌آرتی(حمل‌ونقل سبک ریلی) در شهر تهران می شود اما منجر به نتیجه‌ای نشده است.

تراموا

به گزارش همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور، به‌زودی شاهد رونمایی از یک مد حمل‌ونقلی جدید و نوین در شهر تهران خواهیم بود. مدت‌ها و شاید بهتر باشد بگوییم سال‌هاست صحبت از راه‌اندازی مد حمل‌ونقلی ال‌آرتی(حمل‌ونقل سبک ریلی) در شهر تهران می شود اما منجر به نتیجه‌ای نشده است. تا اینکه بالاخره در این دوره از مدیریت شهری قراراست به‌زودی از این مد جدید حمل‌ونقل عمومی در شهر تهران رونمایی شود. درهمین رابطه محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران از ترخیص ۲دستگاه ART و رسیدن آنها به تهران طی چند روز آینده و سیر آزمایشی آن از بهمن‌ماه خبر داد. حالا ART چیست و چه تفاوتی با تراموا و بی‌آرتی دارد و قرار است در کدام مسیر آزمایش شود؟

ART چیست؟
ART در واقع ترکیبی از اتوبوس و تراموا است و به‌معنای حمل‌ونقل سریع ریلی خودکار و مخفف Autonomous Rail Rapid Transit است. به‌عبارت دیگر این وسیله نقلیه عمومی شهری مدرن همان ال‌آرتی چرخ لاستیکی است که مدیران شهری پیش از این هم در صحبت‌های خودشان به آن اشاره کرده و از آمدن آن به تهران خبر داده بودند.

حمل‌ونقل سریع ریلی خودکار
ART به سنسورهای مختلف ازجمله سنسورهای نوری مجهز است که این امکان را می‌دهد تا به‌طور خودکار مسیری را که توسط یک مسیر مجازی تعریف شده طی کند. ART دارای فرمان است که به راننده این امکان را می‌دهد تا به‌صورت دستی وسیله نقلیه را هدایت کند و کنترل آن را در دست بگیرد. البته تمام مدل‌های تولید شده تا به امروز، از نوع رانندگی با فرمان و سیستم‌های درحال کار ART همگی دارای یک راننده است.
 

ویژگی شارژ سریع
ART توسط باتری‌های لیتیوم- تیتانات تغذیه می‌شود و می‌تواند مسافتی معادل ۴۰کیلومتر در هربار شارژ را به شکل کامل طی کند. همچنین باتری‌ها را می‌توان در ایستگاه‌ها شارژ کرد. یکی از ویژگی‌های این وسیله حمل‌ونقلی مدرن، سرعت بالای شارژ آن است. زمان شارژ مجدد برای یک سفر ۳تا ۵کیلومتری حدود ۳۰ثانیه و برای یک سفر ۲۵کیلومتری ۱۰دقیقه است.

ترکیب اتوبوس و تراموا در پایتخت

ظرفیت ART
یک رام ART ۳واگنه تقریبا ۳۲متر طول دارد و هزینه ساخت آن نیز طبق آنچه برخی سایت‌های تخصصی حمل‌ونقلی عنوان کرده‌اند حدود ۲میلیون دلار است. این مدل از ART می‌تواند با سرعت ۷۰کیلومتر در ساعت حرکت و تا ۳۰۰مسافر را نیز حمل کند. همچنین یک دستگاه ART با ۵واگن هم برای ۵۰۰مسافر ظرفیت و گنجایش دارد. مدل ۴واگن آن نیز که در سال۲۰۲۱ معرفی شده است می‌تواند ۳۲۰مسافر را حمل کند. لازم به ذکر است این وسیله نقلیه عمومی مدرن امکان حرکت به‌صورت خودکار را هم دارد.


ترکیب اتوبوس و تراموا در پایتخت
مجهز به انواع سیستم‌های ایمنی
ART دارای انواع سیستم‌های ایمنی است و یک وسیله حمل‌ونقل ایمن محسوب می‌شود. از جمله در مسیرهای انحرافی، سیستم هشدار خروج ازخط به نگه‌داشتن خودرو در خط کمک می‌کند و درصورت دور شدن از خط به‌طور خودکار هشدار می‌دهد. «سیستم هشدار برخورد» هم از راننده در حفظ فاصله ایمن با سایر وسایل نقلیه در مسیر پشتیبانی می‌کند و اگر نزدیکی وسیله نقلیه به زیر یک سطح مشخص کاهش پیدا کند، با دادن علامت به راننده هشدار می‌دهد.


ترکیب اتوبوس و تراموا در پایتخت

۲۲ رام ART در صورت موفقیت در سیر آزمایشی
محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران : ۲دستگاه ART به شکل رایگان و برای تست در شهر تهران وارد کشور شده است. این ART‌ها از نوع ۳۲متری است که از بهمن تا اسفندماه در شهر تهران سیر آزمایشی خواهد داشت و درصورت تأیید سازگاری با شرایط پایتخت، ۲۲رام از آن برای سال۱۴۰۴ سفارش داده خواهد شد.

کد خبر 915444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha